دیسک های بلوری ( 10 فناوری برتر )

دیسک های بلوری ( 10 فناوری برتر )

درباره سایت
در پنجاه سال گذشته بروز تحولات گسترده در زمينه كامپيوتر و ارتباطات، تغييرات عمده اي را در عرصه هاي متفاوت حيات بشري به دنبال داشته است. انسان همواره از فناوري استفاده نموده و كارنامه حيات بشري مملو از ابداع فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات كه از آنان به عنوان فناوريهاي جديد و يا عالي، ياد مي شود بيشترين تاثير را در حيات بشري داشته اند. پس میتوان از فناوری به عنوان فناوری روز استفاده کرد و آن را پذیرفت.

دیسک های بلوری ( 10 فناوری برتر )
بازدید : 76

 

این دیسک‌ها بیشتر نوعی آپگرید محسوب می‌شوند تا یک فناوری کاملا جدید، اما این فناوری علیرغم تمامی مخالفت‌ها به موفقیت‌های عظیمی دست یافت، به همین دلیل شایستگی قرار گرفتن در این لیست را دارد.
فناوری لیزر آبی (Blue Laser) در سال ۲۰۰۰ میلادی به جهانیان معرفی شد که در واقع جایگزینی برای فرمت DVD بود و از سوی شرکت‌های مطرحی چون سونی حمایت می‌شد. در این فناوری، اطلاعات حک شده روی لوح‌های فشرده از طریق یک لیزر آبی خوانده می‌شوند و امکان ذخیره‌سازی حجم بیشتری از اطلاعات در مقایسه با لیزرهای قرمز (که طول موج بلندتری دارند و برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی DVDها به کار می‌روند) وجود دارد.
سرانجام در سال ۲۰۰۶ و پس از افت و خیزهای فراوان در زمینه ساخت آن، دیسک‌های بلو-‌ری میلادی جایگاه خود را در بازار پیدا کردند؛ این در حالی بود که تردیدها در مورد موفقیت طولانی مدت این فناوری بر جایگاه آن سایه‌ افکنده بود.
یک دیسک بلو‌-ری تک لایه ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۵۰ گیگابایت داده را در خود دارد و انواع دو لایه آن نیز تا ۵۰ گیگابایت حافظه دارند. جالب است بدانید که امکان افزوده شدن لایه‌های سوم و حتی چهارم نیز به این دیسک‌ها وجود دارد و هر یک ۲۵ گیگابایت به ظرفیت این دیسک‌ها می‌افزایند، اما در حال حاضر تنها انواع ۵۰ گیگابایتی آن‌ها موجود است و باید با همین‌ها کنار آمد. هرچند این میزان هم برای فروش فیلم‌های HD و سه‌بعدی به طرفداران این نوع رسانه‌ها و به روز رسانی ابزارهای سرگرمی خانگی کافیست و حتی بیش از میزان مورد نیاز برای رونق بخشیدن به کسب و کار تولیدکنندگان درایوهای نوری است.
تمامی این مزایا و امتیازات در نوع خود بی‌نظیر هستند، اما چرا باید تنها به خاطر ارتقاء ظرفیت ذخیره‌سازی لوح‌های فشرده، دیسک‌های بلو‌-ری را در لیست فناوری‌های ده‌گانه خود قرار دهیم؟ خب می‌توان گفت که علت این مسئله ماندگاری این فناوری است چرا که علیرغم از رده خارج شدن سایر محصولات ساخته شده برای ذخیره‌سازی داده، این دیسک‌ها همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در آگوست سال ۲۰۰۲ میلادی دو کمپانی توشیبا و NEC تصمیم گرفتند که با ساخت نوعی دیسک جدید با ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بالا، دیسک‌های بلو-ری را به چالشی عظیم بکشانند. این دیسک‌های جدید نیز با استفاده از لیزرهای آبی ساخته شده و تحت عنوان HD DVD وارد بازار شدند. این فناوری قبل از دیسک‌های بلو-ری عرضه شد و در ابتدای امر با اقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه گشت، اما کمی بعد کمپانی سونی، Playstation 3 را به همراه این‌گونه دیسک‌ها روانه بازار کرد و مابقی داستان را هم که خودتان می‌دانید.
دیسک‌های بلو‌-ری برنده این رقابت شدند و به خاطر سهمی که در پیشرفت سرگرمی‌های HD و ۳D داشتند، شایستگی آن را دارند که به عنوان یکی از فناوری‌های مهم در این لیست قرار بگیرند.



نویسنده :
تاریخ : سه شنبه 5 دی 1396 ساعت : 17:36
برچسب ها : ,
مطالب مرتبط
    نظرات
    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه:







     کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید